sunnuntai 14. joulukuuta 2008

.. if there was a scale of stupidness ..

Miro vahtimassa pesukonetta
Harrastaakohan joku muuten oikeesti sellasta urbaania legendaa, että tyyliin ostaa jonkin vaatteen viikonlopuksi käyttöön ja palauttaa maanantaina? Vaikka eihän se ihan niin yksinkertaista tosiaankaan ole. Kaikki eivät homman pointtia aivan käsitä. Just vähän aikaa sitte hooämmällä kuuntelin hyllyn välistä kassakeskustelua kun joku tyttönen yritti palauttaa paitaa ja myyjä totesi että on deodoranttitahraa ja voimakasta tuoksua sen verran paljon että ei nyt oikein onnistu.

Eilen kuulin piilokameratasoisen jutun tavaratalon vaateosastolla työskentelevältä tytöltä. Joku ihan siistin oloinen nainen oli kuulemma tullut pyytämään korvausta merkki-t-paidasta, koska se oli hänen mielestään niin kalliiksi paidaksi mennyt liian nopeasti huonoksi. No, kyseisen paidan ostosta oli sitte aikaa "ainakin kaks vuotta"... Kaiken huipuksi selvisi, että muija ei ollut pessyt paitaa lainkaan, koska hänellä oli kumma nurinkurinen käsitys, että kallis ei kestä pesua... Ja sen oli näköinenkin kuulemma paita, myyjä ei ollut oikein iljennyt edes koskea siihen. Ei hyvää päivää. Kuka on niin pässi, että kuvittelee aktiivisessa käytössä olevan trikoisen t-paidan (oli sitte mitä hiton merkkiä tahansa) pysyvän vuosikausia uudenveroisena varsinkaan jos sitä ei edes pese?!? Siis mitä näiden tyyppien päässä liikkuu? Joku muu puolestaan oli kuulemma halunnut palauttaa rintsikat koska ne eivät enää sopineet hänen tultuaan raskaaksi. Aloimme sitten porukalla kehitellä erilaisia samalla logiikalla toimivia syitä palauttaa vaatteita. Tyyliin "joo ku mä oon täs lihonu 10 kg ni palauttaisin nää kaikki viime vuosina teiltä ostetut vaatteet ku ei enää mahdu" tai "joo siis nää vuosi sitte teiltä ostetut vaatteet on jo niin last season et kyl mun täytyy palauttaa nää". Voi tota asiakaspalvelun ihmeellistä maailmaa...


Vanhassa kuvassa Miro-kisu vielä melko pikkuisena vahtaamassa pesukoneen pyörimistä. :)

5 kommenttia:

Romulus kirjoitti...

Heh, kyllä sitä ihmiset vissiin yrittävät palautella vaikka ja mitä. Alusvaatepuolelta olen varsinkin kuullut monta hauskaa tarinaa.

adelheid kirjoitti...

Meillä tapaus nyt syksyllä: asiakas haluaa rahat takaisin potkupuvusta, koska ekassa pesussa irronnut neppi (ei oikeasti irronnut, kangas lörpsähtänyt siitä ympäriltä). Kyseistä ale-tuotetta meillä ei ole ollut myynnissä enää alkukesän jälkeen eli se jo kyseenalaistaa sen ekan pesun. Toinen kyseenalaistava seikka on vaatteen kunto: erittäin virttynyt ja nukkainen vaate on joko pesty ns. väärin (ei noudatettu pesuohjetta) tai sitä on pesty huomattavasti useamman kerran. Hyvän päivän sattuessa lupasin kuitenkin että meidän ”ompelimo” korjaa vaatteen. Tuskastunut asiakas tivaa kuinka kauan siihen menee, kun lapsi ehtii kasvaa vaatteesta ulos. Juu, vauvat kasvaa nopeasti mutta ei ne kyllä parissa päivässä kuutta senttiä veny!

Meillä on legendana asiakas, joka yritti palauttaa leggingsejä koska niissä oli saumat ratkennut ekassa käytössä. ”Ompelimon” tuomio: saumat täysin ehjät, kangas revennyt. Ts. niitä oli väkisin yritetty vääntää liian ison lapsen päälle.

Että kyllä sitä kaikennäköistä saa kuulla ja nähdä :D Parhaiten nauruhermoja kirvoittavat asiakkaat, jotka väkisin yrittävät palauttaa vaatteita joissa ei ole mitään vikaa (meillä ei siis ole tuotteilla palautusoikeutta) ja kun ei onnistu niin kysyvät MEILTÄ että mihin pitää ottaa yhteyttä ja valittaa tällaisessa tapauksessa. Yhteyttää saa ottaa ihan mihin vaan, mutta liikkeet saavat itse päättää onko heillä palautusoikeutta vai ei. Me tietysti neuvomme ystävällisesti netistä sivut, joihin selkokielellä koottu kuluttajasuojalain pääkohdat.

Saara kirjoitti...

Huoh, mulle jäi edellisestä duunista päälimmäisenä mieleen eräs frouva, joka osti kalliin mekon ja yritti palauttaa sen pari päivää myöhemmin. Mekon kainaloissa oli pienet afrikan mantereen kokoiset hikiläikät ja laput irrotettu. Ensin akka yritti vaihtoa vedoten siihen, että mekko on rikki. Kun lupasimme korjata sen, muuttui ääni kellossa. Rahat pitikin saada ehdottomasti takaisin ja mekko palautettua.

Kysyttäessä nainen ei tietenkään ollut käyttänyt mekkoa, vaikka sen näki otsanahallakin. Mekkoa ei otettu takaisin, mistä seurasi se, että akka otti jostain syystä ylös kaikkien työntekijöiden nimet (minunkin, vaiken koskaan ollut häntä palvellutkaan), saapui liikkeeseen riehumaan kovaan ääneen oikeuksistaan ja lopuksi lähti sieltä poliisien saattelemana ulos. Ikävintä oli, että omistaja antoi loppujen lopuksi viikkojen väännön jälkeen periksi ja luovutti aasille rahat takaisin. Sai tosin kaupantekijäisiksi myös porttikiellon.

Tämä oli räikein eteeni tullut tapaus, mutta lievempiäkin sattui viikottain. Ihmiset eivät ymmärrä, että

a. vaatteella on 14 päivän palautusoikeus vain postimyynnissä ellei erikseen sovita
b. rahoja ei mitenkään itsestäänselvästi anneta palautuksesta takaisin, vaan annetaan esim. lahjakortti

Ehkä tuo kyseinen duuni vain veti puoleensa näitä paukapäitä ;D

Anonyymi kirjoitti...

No onpas kaikenlaista nähty. :D Paras olisi tuo "tää on niin last season" juttu. xD

Ihmettelen kyllä innokkaita palauttajia. Kerran olin jonossa naisen takana, joka palautti ostamansa farkut vedoten siihen, että hän ei muistanut, että kaappi on niitä jo ennestään täynnä. Eh... Oli kuitenkin laputkin irrottanut. Myyjä kuitenkin otti palautuksen vastaan, vaikka sanoi, ettei tarvitsisi, kun laput ovat irti. Valisti kyllä asiakasta olemaan tekemättä asiaa seuraavalla kerralla.

Mulle käy kyllä usein niin, että ostan vaikka keväällä kesäksi jotain ja muistan vasta myöhemmin, että laatikoissa oli piilossa samankaltaista vaatetta. Ei tulisi tosin sen takia mieleen lähteä palauttamaan jotain. :p

Desthea kirjoitti...

Kiitoksia kovasti kaikille kommenteista ja hauskoista esimerkkitapauksista! ;)
Ja Tiia, tuo on kyllä totta, että harva loppujen lopuksi vaivautuu lähtemään palauttamaan jotakin. Jotkut sitten tuntuu vaivautuvan vaikkei siihen olisi oikein enää oikeuttakaan.. x)